Algemene Voorwaarden Osteopathie

Algemene voorwaarden osteopathie janssensVertrouwelijkheid

De therapeut is gehouden te handelen conform wettelijke regelgeving welke in deze Algemene Voorwaarden Osteopathie nader toegelicht worden. De rechten en plichten van de patiënt en de therapeut zijn onder meer vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
De therapeut houdt een patiëntendossier bij. De patiënt heeft het recht tot inzage in het eigen dossier. Dit dossier wordt conform de wettelijke bewaartermijn in totaal 15 jaar bewaard.

De therapeut betracht geheimhouding ten aanzien van door de patiënt verstrekte gegevens, die in het dossier worden opgeslagen. Op verzoek van de patiënt kan voorafgaand, tijdens of na de behandelperiode informatie worden ingewonnen en/of verstrekt bij/aan een te benoemen therapeut, arts en/of medisch specialist waarvoor de patiënt specifiek toestemming dient te verlenen (uw therapeut verstrekt zonder uw nadrukkelijke toestemming nooit gegevens aan derden).

Afspraken behandelingen/consulten

Via deze Algemene Voorwaarden Osteopathie verplicht de therapeut zich in alle fasen van de behandeling informatie betreffende de behandeling aan de patiënt te verstrekken. De patiënt zal middels het anamnesegesprek relevante informatie aan de therapeut verstrekken.
Het therapieplan is opgebouwd uit een aantal consulten, waarin telkens zowel bij aanvang van het consult als afsluitend aan het consult een gesprek plaatsvindt. Afsluitend aan ieder consult wordt tevens in overleg besloten of de therapie een vervolg zal krijgen.
De therapeut mag zonder toestemming van de patiënt geen therapeutische handelingen verrichten. Voor een minderjarige patiënt en/of een patiënt onder voogdij/toezicht, dienen ouders en/of voogden c.q. toezichthouders toestemming te verlenen.
Verder verplicht de therapeut zich de patiënt correct te verwijzen naar een collega (therapeut, arts en/of andere medische hulpverlener), indien de eigen behandeling niet geëigend en/of toereikend is.

Kosten

De kosten van een behandeling zijn niet direct in deze Algemene Voorwaarden Osteopathie opgenomen, maar zijn op de website van Osteopathie Janssens vermeld (www.osteopathie-janssens.nl). Dit tarief is zowel van toepassing op het eerste consult inclusief intakegesprek, alsmede per sessie voor hierop volgende consulten.
Van de bevindingen van het eerste onderzoek ontvangt patiënt indien gewenst een schriftelijke rapportage per email (enkel op verzoek).
Voor het opstellen van een aanvullende schriftelijke rapportage voor de patiënt, dan wel op verzoek van de patiënt voor een therapeut, arts en/of medisch specialist worden kosten per verslag in rekening gebracht.
Toekomstige aanpassingen van de tarieven worden minimaal 3 maanden vóór tariefwijziging kenbaar gemaakt via de website (www.osteopathie-janssens.nl).

Betaling

De factuur wordt patiënt per email toegestuurd. Hierdoor kan patiënt het aanvragen van een (gedeeltelijke) vergoeding op basis van haar/zijn aanvullende ziektekostenverzekering gemakkelijk digitaal bij de zorgverzekeraar indienen.

Betalingswijze geschiedt volledig en aansluitend aan het consult per pin of a contant. In overleg met de therapeut kan eventueel per bank betaald worden, de betalingstermijn is dan 7 dagen. Betaling per credit card is niet mogelijk.
Indien het consult niet op tijd geannuleerd is dan dienen de consultkosten per bank overgemaakt te worden. (zie verder alinea “Annulering” van deze Algemene voorwaarden Osteopathie)
De betalingswijze van aanvullende kosten geschiedt per bank met een betalingstermijn van 7 dagen.

Annulering

Bij verhindering zal patiënt minimaal 24 uur (1 werkdag) van tevoren afzeggen (door een telefonische melding, dan wel het achterlaten van een bericht op de voicemail of het versturen van een bericht via email). Afspraken die binnen 24 uur worden afgezegd, kunnen in rekening worden gebracht.

Vergoeding van de therapie

De therapeuten van Osteopathie Janssens zijn aangesloten bij beroepsverenigingen c.q. beroepsregisters waardoor de consultkosten (al dan niet gedeeltelijk) vergoed worden. De consulten vallen onder alternatieve geneeskundige behandelingen of alternatieve beweegzorg. Patiënt informeert zelf voorafgaand aan een afspraak bij zijn / haar zorgverzekeraar of deze kosten (gedeeltelijk) vergoed worden. Patiënt is zelf verantwoordelijk voor deze afstemming met zijn/haar zorgverzekeraar.

Bereikbaarheid

Osteopathie Janssens werkt uitsluitend op afspraak. Als de therapeut door ziekte of onvoorziene omstandigheden een afspraak niet door kan laten gaan, zal hij of zij dit zo spoedig mogelijk doorgeven en op zo kort mogelijke termijn contact opnemen om een vervangende afspraak in te plannen.

Als de therapeut door ziekte of andere oorzaken voor een periode langer dan vier weken niet in staat is zelf consulten uit te voeren, wordt een collega-therapeut ingeschakeld. Patiënt heeft hierin altijd zelf de keuze om hier wel of niet mee akkoord te gaan.

Klachten en geschillen

In de Algemene Voorwaarden Osteopathie wordt ook de procedure toegelicht indien er sprake is van een klacht of een geschil.
Wij horen het natuurlijk graag wanneer u tevreden bent, echter kan het ook voorkomen dat uw behandeling te wensen over laat. Dan is het zowel voor uzelf als voor uw osteopaat prettig om dit met elkaar te bespreken en tot een oplossing te komen. Bespreekt u eventuele klachten altijd zo open mogelijk met uw osteopaat. Alleen wanneer u uw klachten kenbaar maakt kan uw osteopaat hierop inspelen. In verreweg de meeste gevallen leidt een goed gesprek tot een bevredigende oplossing.

Uw osteopaat is verplicht om klachten in behandeling te nemen en tot een oplossing te komen. Uw osteopaat moet een onafhankelijke klachtenfunctionaris aanwijzen die er is om u te horen, te adviseren en te helpen met het formuleren van uw klacht. Uw osteopaat is aangesloten bij de Klachtenregeling en Klachtenfunctionaris van het Nederlands Register voor Osteopathie.

Meer informatie:

Geschillencommissie Osteopathie
Mocht u er gezamenlijk, of met bemiddeling van de klachtenfunctionaris, niet uitkomen, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke Geschillencommissie Osteopathie. Deze geschillencommissie is ondergebracht bij de Stichting Geschillencommissies Consumenten te Den Haag en is erkend door het ministerie van VWS. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak. De Klachten- en Geschillenregeling Osteopathie verwijst naar Algemene Voorwaarden. Deze zijn tot stand gekomen door overleg tussen de Consumentenbond, de Patiëntenfederatie Nederland, het NRO en de NVO.

Meer informatie:

Tuchtrecht
Behalve de klachten- en geschillenregeling vallen osteopaten onder tuchtrecht. De uitvoering van het tuchtrecht is in handen van:

  • College van Toezicht (behandelt tuchtzaken)
  • College van Beroep (behandelt een evt. beroep bij tuchtzaken)

U kunt zich wenden tot het NRO secretariaat om een klacht te melden. Het secretariaat behandelt uw klacht niet inhoudelijk maar verwijst u direct naar de klachtenfunctionaris en/of de juiste commissie.

NRO Secretariaat
Janssoniuslaan 32
3528 AJ Utrecht
Tel: 030 – 3040015
E-mail: info@osteopathie-nro.nl

Aansprakelijkheid

Alle eventuele gevolgen, voortvloeiende uit het achterhouden van informatie aanwezig in het medisch dossier bij de huisarts en/of specialist van de patiënt, zijn voor verantwoordelijkheid en rekening van de patiënt.

Ontbindende voorwaarden

Beëindiging van de behandeling kan te allen tijde geschieden. Indien de patiënt voortzetting van de behandeling niet langer op prijs stelt of niet nodig acht, kan hij/zij deze eenzijdig beëindigen.

De therapeut kan de behandeling slechts eenzijdig beëindigen onder vermelding van argumenten en de patiënt, indien nodig, doorverwijzen naar een andere therapeut, arts of andere medische hulpverlener.